يتم التشغيل بواسطة Blogger.
الثلاثاء، 23 فبراير 2016

8 نصايح لشعر العروسة قبل الفرح - لتصبحى كالملكة

النصيحة الأولى: اهتمي بغذائك 
بنات كتير بيعتقدوا إن الشعر بيتغذى من خلال الكريمات أو الزيوت المغذية للشعر، وإن الزيوت دي زي العصا السحرية ممكن إنها بين يوم وليلة تقضي على كل مشاكل الشعر وتقويه..

لكن في الحقيقة إن الشعر بيتغذى من خلال حصولك على الغذاء السليم اللي بيحتوي على كل العناصر الغذائية اللي جسمك محتاج لها؛ زي فيتامين "أ" اللي ممكن إنك تحصلي عليه من اللبن والجزر والكبدة، وفيتامين‏ (‏هـ‏)‏ المتوافر في الخضروات والبندق واللوز والقمح، وكذلك فيتامين‏ (‏ب‏)‏ المركب وتتوافر أنواعه في العديد من الأطعمة..

كمان في غلطة بتقع فيها بعض البنات قبل الفرح؛ وهي إنها تتبع نظام غذائي قاسي، وبكده بتحرم نفسها من حاجات كتير أوي بيكون جسمها محتاج لها في الوقت ده..

وعلشان كده باقول لك إنك المفروض تحرصي على إن غذائك يكون بيحتوي على جميع العناصر الغذائية اللي جسمك محتاج لها، ولو كنتِ شايفة إن جسمك فعلاً محتاج إلى ريجيم ماشي ما فيش مشكلة اعمليه، بس يا ريت يكون نظام الريجيم ده معتدل، بحيث إن جسمك يقدر إنه يستفيد من كل العناصر الغذائية المحتاج لها في الوقت ده.


النصيحة الثانية: ابعدي عن العصبية والتوتر
أكيد أي عروسة بتكون خايفة وقلقانة ومتوترة في الفترة اللي قبل الفرح نتيجة وجود بعض الضغوط عليها وحرصها على إنها تكون عروسة أحلى من القمر، وطبعاً كل الحاجات دي طبعاً بتأثر على شعرها؛ وده لأن الشعر بيتأثر بالحالة النفسية فبتلاقي إن شعرها بدأ يتساقط بغزارة أو تظهر فيه القشرة فجأة.

علشان كده عايزاكِ تحاولي على قد ما تقدري إنك تقللي من التوتر والعصبية في الفترة اللي قبل الزفاف.


النصيحة الثالثة: دلكِ شعرك باستمرار
اللي كتير ما يعرفهوش إن عملية تدليك الشعر دي شيء مهم جدا؛ لأنها بتنشط الدورة الدموية للشعر وبتساعد على نمو أفضل للشعر.

علشان كده عايزاكِ تحرصي على تدليك شعرك بصفة يومية، وعلى فكرة ممكن إنك تدليكه وأنتِ بتسرحيه بالفرشاة بلطف في جميع الاتجاهات عن طريق إنك توطي براسك للأمام وتمشطيه وبعدين ترجعيه للخلف وتسرحيه بلطف.


النصيحة الرابعة: اغسلي شعرك بالطريقة الصح
لازم تراعي إنك تغسلي شعرك مرتين في الأسبوع بالشامبو والبلسم المناسبين لنوع شعرك، وما تحاوليش تكتري أكتر من كده، وده علشان الدهون الموجودة في شعرك مش كلها دهون ضارة، لأ فيه منها دهون شعرك محتاجها وهي دي اللي بتغذي شعرك وتعتني بيه وبتمنع عنه الجفاف..

  • تعليقات بلوجر
  • تعليقات الفيس بوك

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Item Reviewed: 8 نصايح لشعر العروسة قبل الفرح - لتصبحى كالملكة Rating: 5 Reviewed By: Unknown
Scroll to Top